Panelsessie op vrijdag 4 juni 2021

Op 4 juni j.l. gingen, onder leiding van Noraly Beyer, musici van kleur en vakgenoten uit de wereld van de klassieke en oude muziek uit binnen- en buitenland met elkaar in gesprek om te reflecteren over:

  1. Klassieke muziek als universele culturele waarde, of als representant van westers imperialisme en ‘white supremacy’.
    Hoe kijken musici van kleur naar klassieke muziek? Kunnen we klassieke muziek dekoloniseren?
  2. Welke ervaringen hebben musici van kleur in Nederland ondervonden, die hun opleiding en carrière structureel belemmerden?
    Hoe is de situatie in vergelijking met andere landen? Welke verbeterpunten en best practices kunnen we aandragen.

De keynote speaker was Chi-chi Nwanoku OBE, initiatiefneemster van Chineke!, het eerste klassieke orkest in Europa, dat voornamelijk bestaat uit musici van kleur.

De panelleden waren Ronald Snijders, James Oesi, Orville Breeveld, Patricia-Ann Neely (chair EMA IDEA Task Force), Luke Welch, Yi-heng Yang en Brandon Keith Brown.

Door middel van Zoom kon het publiek real-time deze publieksactiviteit online volgen en via de chat meepraten. Hiervan is uitgebreid gebruik gemaakt: van Japan en Rusland tot en met Toronto en Californië.

U kunt de volledige panelsessie terugkijken op YouTube. Klik op de knop hieronder.

Een compacte versie met de highlights van het panelgesprek vindt u binnenkort op deze website.

Vanwege de nog tot 5 juni geldende Corona-maatregels, was het helaas niet mogelijk om, zoals eerder aangekondigd, de opnames van de panelsessie in het Cultureel Educatie Centrum (CEC) in Amsterdam Zuid-Oost fysiek bij te wonen.

Voor meer informatie over dit onderwerp verwijzen wij u graag naar Thema-informatie. Kijk ook naar de highlights van de interviews, die Gerda Havertong met diverse musici realiseerde.

Noraly Beyer
Hoogtepunten BTHVN=black panelgesprek

Met dank aan / mede mogelijk gemaakt door:

AFK

Fonds 21

Prins-Bernhard-Cultuurfonds-klein-RGB_logo-1-e1564582057590

Met dank aan het Geelvinck Festival Early Piano voor het beschikbaar stellen van de opnames van twee recitals.