Thema info

Culturele diversiteit en inclusie in de Klassieke MuziekSector

In de afgelopen maanden (en ook reeds daarvoor) is naar aanleiding van Black Lives Matter een groeiend aantal artikelen over dit onderwerp gepubliceerd. Hier zijn een aantal daarvan opgenomen.

Het feit, dat een artikel is opgenomen betekent niet, dat Museum Geelvinck achter de inhoud daarvan staat. Onze visie vindt u onder onze Missie.

Heeft u een interessant artikel, dat nog niet hier is opgenomen, mailt u het ons dan toe: info@geelvinck.nl

• Zachary Woolfe & Joshua Barone, The New York Times, 16 juli 2020: ‘Black Artists on How to Change Classical Music’

• Brandon Keith Brown:
– NPR: Classical Music Can Change The Racial Conscience Of Society
– WDR: Beethoven was Black
– ARTE: https://www.arte.tv/de/videos/100851-002-A/twist/ (Fast forward to 14:24)
– DIE ZEIT: Mozart Belongs to Everyone
– MEDIUM: Black concert trauma
– WDR (18-07-2020): BeethovenWasBlack: Dirigent Brandon Keith Brown über Rassismus in der klassischen Musik

• Luke Welch: Life as a Black Classical Pianist

• Chi-chi Nwanoku: Discussing her life on Talking Africa

• Orville Breeveld, podcast met Floris Kortie: Gemiste Sterren

• Alex Burghoorn & Merlijn Kerkhof in De Volkskrant, 10 december 2020: Hoe maken we de wereld van de klassieke muziek minder wit?

• Giovanni Russenello, New York Times, 3 september 2020, Jazz Has Always Been Protest Music. Can It Meet This Moment?

• Frank Rojas, Latin music term ‘urbano’ comes under scrutiny in wake of protests, Los Angeles Times, 15 juni 2020

• Shuku Kanneh-Mason, Cellist Sheku Kanneh-Mason: ‘Classical music isn’t racist. It’s about access to music education‘, ClassicFM, 19 juni 2020
• Luister, Pianiste Isata Kanneh-Mason wil meer diversiteit, 9 augustus 2019

• Early Music America / EMA en The Händel+Haydn Society presenteerden op 21 februari in het EMA programma ’The Well-Tempered Musician’ …

..een Black History Month-gesprek met vooraanstaande musici van kleur over topics als ‘breaking down barriers’, racial reckoning, diversity-equity-inclusion en ‘what enhanced diversity would look like for the early music field?’

EMA Task Force on Inclusion, Diversity, Equity, and Access

• African Heritage in Classical Music: AfriClassical.com

18-Year-Old African-American Cellist Killed Admid Philadelphia Race Protests

• Ludwig van Mechelen, In memoriam dirigent George Octors, Klassiek Centraal, 27 juni 2020

• Danielle Brown, An open Letter on Racism in Music Studies, My People Tell Stories, 12 juni 2020

Verdere aangeraden literatuur:
– Laurent Aubert (vertaling Carla Ribeiro), ‘The music of the other – New Challenges for Ethnomusicology in a Global age’, Routledge, 2016
– Aleksey Nikolsky, Evolution of the Music Market: how Western Music Canon Relates to Westernization of the World
– Kira Thurman, Black Venus, White Bayreuth: Race, Sexuality, and the Depoliticisation of Wagner in Postwar West Germany (komt binnenkort uit)
– Robert Garfas, Music: the Cultural Context, Senri Ethnological Reports 47, National Muyseum of Ethnology, Osaka, 2004
– Michael Church (ed.), The Other Classical Musics – Fifteen Great Traditions, Aga Khan Trust for Culture, The Boydell Press, 2015

Beethoven was Black?

Deze aanname werd het eerst geponeerd in 1907 door de Afro-Britse componist Samuel Coleridge-Taylor (1875-1912). Het was hem opgevallen, dat zijn eigen fysionomie opmerkelijke gelijkenis vertoonde met die van Beethoven. Naar aanleiding van zijn recente ervaringen met de segregatiewetgeving in de VS, stelde hij “If the greatest of all musicians were alive today, he would find it impossible to obtain hotel accommodation in certain American cities.”

Er zijn in de loop der jaren verschillende artikelen over dit onderwerp verschenen. Een goed overzicht geeft het artikel van Philip Clark in The Guardian van 7 september 2020: ‘Beethoven was black’: why the radical idea still has power today

Het artikel van Naomi Swanson heeft veel losgemaakt:
– Naomi Swanson, Beethoven may have been black, The Concordian (Concordian College), Moorhead (Minn.), 19 februari, 2015
– Julie Ownono, Was the German composer Beethoven, African?, Africa is a country, 6 mei 2015
– Maddy Shaw Roberts, Was Beethoven Black? Twitter debates German composer’s true heritage, ClassicFM, 22 juni 2020
– Shannon Raphael, A Tweet About Beethoven Being Black Went Absolutely Viral – Is It True?, Distractify, 18 juni 2020
– Philosofried op YouTube: Was Beethoven Black?
– Jordannah Elisabeth, Stealth Isolation: ‘Was Beethoven Black?’ – Five Black composers we never knew, New York Amsterdam News, 25 juni 2020
– J.J. Foster, Claims That Beethoven May Have Been of African Descent Has the Whole Internet Talking, Ninja Journalist, 8 september 2020
– xzotl op YouTube: Was Beethoven Black?
– ImDeeTiller op YouTube, Ludwig Van Beethoven was Black (Proof), 18 juni 2020
– Amaya Woodley, Resurfaced Blog Post Stating Beethoven Was Black Has Twitter Reacting Just How You Would Expect, Blavity, 19 juni 2020
– Penzaboy Management, Me after finding out Beethoven was Black, Facebook, 19 juni 2020
– Thizzier on the roof, When you found out Beethoven was Black, Facebook, 20 juni 2020
– Dear Silas, When I found out Beethoven was Black, Facebook, 27 juni 2020
– more on Facebook

Verdere aangeraden literatuur:
– Nicholas T. Rinehart, Black Beethoven and the Racial Politics of Music History, Indiana University Press, Hutchins Center for African an African American Research at Harvard University, Transitions No. 112, Django Unpacked (2013), pp. 117-130

Historische context

– Rhys Jones (Trinity Hall, Cambridge), Beethoven and the sound of revolution in Vienna, 1792-1814, The Historical Journal no. 57-4 (2014), pp. 947-971, Cambridge University Press, 2014

• Bridgetower: The Black Violinist Who Inspired Beethoven, The New York Times, 4 september 2020

• Beethoven op de BBC (3 delen):
https://vimeo.com/437452290/4986d0cc3e
https://vimeo.com/438116202/3370080cbf
https://vimeo.com/user90572635/review/440060372/6d12349172

Beethoven en Japan (The Japan Times)

• Beethoven en China: Jindong Cai & Sheila Melvin, Beethoven in China, Penguin Specials, 2016

Peanuts/Snoopy en Beethoven

Met dank aan / mede mogelijk gemaakt door:

AFK

Fonds 21

Cultuurfonds

Met dank aan het Geelvinck Festival Early Piano voor het beschikbaar stellen van de opnames van twee recitals.